محققان از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 خواستند که سیگار کشیدن را برای جلوگیری از عوارض آن ترک کنند

7ژوئن 2019 - ترک سیگار برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 اهمیت بیشتری نسبت به افراد سالم دارد زیرا تحقیقات نشان می دهد که بهداشت ضعیف دهان می تواند احتمال بیماری قلبی را در این افراد بشدت افزایش دهد.

مطالعه ی اخیر نشان داد که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر(CAD)، برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 سیگاری که به بیماری لثه (پریودنتیت) مبتلا هستند، افزایش می یابد.

در این مطالعه ی کوچک که توسط تیمی از محققان دانشگاه پیتسبورگ انجام گردید، 320 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 که در مطالعه ی اپیدمیولوژی عوارض دیابت پیتسبورگ شرکت داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند.

همه شرکت کنندگان در غربالگری بهداشت دهان و دندان شرکت کردند، نتایج این معاینات نشان داد که 34 نفر به بیماری پریودنتال مبتلا هستند. محققان در طی یک دوره ی میانگین 19 ساله داوطلبان را تحت نظارت قرار دادند، در طول این مدت 7/33 درصد از این بیماران به بیماری عروق کرونر مبتلا شدند، در حالی که 4/46 درصد از بیمارانی که در معاینات اولیه، سیگاری بودند، به بیماری عروق کرونرمبتلا شده بودند.

دکتر Tina Costacou، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه پیتزبورگ، گفت: این داده ها نشان می دهد که علاوه بر کنترل خوب قند خون و درمان فشار خون بالا، "ترک سیگار و سلامت دهان" نیز عوامل مهمی در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی محسوب می شوند.

محققان نتیجه گیری کردند که بسیاری از افراد تا زمانی که بیماری پریودنتال آنها پیشرفت نکرده است، از ابتلای خود به این بیماری بی اطلاع هستند، این در حالی است که پس از پیشرفت بیماری پریودنتال(لثه) شانس آنها برای ابتلا بهCAD افزایش می یابد.

آنها افزودند: به این ترتیب، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 توضیح دهند که سیگار کشیدن و بیماری پریودنتال، آنها را در معرض خطر بیشتری برای عوارض بیماری های قلبی-عروقی قرار می دهد. بنابراین باید بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، به متخصصان لثه( پریودنتیست) ارجاع داده شوند، تا تحت درمان پریودنتال مناسب قرار گیرند. همچنین آنها به ترک سیگار تشویق شوند و در صورت نیاز برای دریافت کمکهای تخصصی به مراکز ترک سیگار ارجاع داده شوند.

یافته های این تحقیق در Journal of Diabetes and its Complications منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jun/researchers-urge-people-with-type-1-diabetes-quit-smoking-to-avoid-complications-95376125.html